ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

על השראה מהטבע בייצור כיסאות

מאת אירית בן ציון

אולי זה פרדוקסלי שכיסא, העשוי כולו מפולאמיד (החומר הידוע בשמו הנפוץ ניילון), הוא טבעי ובר-קיימא יותר מכל כיסא נוח אחר שנעשה בשיטות מסורתיות. בהשראת הטבע, הפרדוקס נפתר.
 
הכיסא הנראה בתמונה הודפס ב-2014 במדפסת תלת-ממד, כחלק מפרויקט הגמר של המעצבת ההולנדית ליליאן ואן דאל, שעסקה בעיצוב ביומימטי. ייצור כיסאות בשיטות מסורתיות כרוך בהרכבה של חלקים העשויים מחומרים שונים ומיוצרים במפעלים שונים. לא תמיד קל למחזר כיסאות אלו. בטבע, לעומת זאת, מבנים 'צומחים' מחומר אחד תוך שימוש יעיל במשאבי חומר, כאשר הפונקציונאליות נוצרת על ידי שינויים במבנה. זו בעצם תמצית התורה הביומימטית – חיקוי תהליך טבעי , תרגומו לצורה חומרית ויישומו בתהליך ייצור.


      
                      תמונות באדיבות המעצבת Lilian van Daal

באופן תיאורטי, אם ניתן היה לייצר מבנה כמו זה המצוי בטבע, אפשר היה לייצר את הכיסא מחומר אחד, בתהליך ייצור אחד ובמפעל אחד. תהליך זה, כמובן, מקיים הרבה יותר – יש בו פחות אשפה ופחות זיהום.

מבנים רבים בטבע הם מורכבים, וקשה לייצרם בטכנולוגיות ייצור רגילות. טכנולוגיית תלת- הממד, לעומת זאת, מאפשרת לייצר מבנים מורכבים כאובייקט אחד, באמצעות חומר אחד בעל יכולות מחזור. בעבר כבר דנו בהרחבה ביתרונות של הדפסת מבנים מורכבים בטבע בעזרת מדפסות תלת-ממד (קישור). את היתרונות סיכמה ואן דאל במשפט אחד:

                 "יכולת להצמיח מבנים שלא ניתן לייצר אותם בשום דרך אחרת".

כרגע הכיסא הזה הוא דגם בלבד; הסטודנטית לילאן, מחוסר משאבים וזמן, בחרה להשתמש בניילון עקב תכונותיו, המספקות למוצר גם קשיחות וגם גמישות. אך בעתיד אפשר יהיה לייצרו מחומרים טבעיים יותר.