ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

GPS תת-ימי

מאת יעל הלפמן כהן

GPS תת ימי פותח בהשראת יכולות הראייה של חסילון המנטיס  
חסילון המנטיס הוא חסילון גדול יחסית, החי בקרקעית הים באזורים הטרופיים. בעבר כבר  כתבנו על עוצמת המכה של הצבתות שלו, שביכולתה לשבור את זכוכית  האקווריום, ועל חומרים חזקים המפותחים בהשראתן (קישור). עוד דיווחנו על יכולתו של חסילון המנטיס לזהות אור מקוטב, המאפשר לו לאתר את הטרף שלו במים ביעילות ובמהירות. בהשראת יכולת זו פותחה מצלמה, שאחד משימושיה הוא אבחון גידולים סרטניים (קישור). בסרטון המצורף תוכלו לראות את תמצית התכונות מעוררות ההשראה של החסילון.
 
לאחרונה פורסם מחקר  אודות פיתוח ביומימטי נוסף בהשראת יכולות הראייה המופלאות של חסילון המנטיס; הפעם מדובר עלGPS  תת-ימי בעל יכולות זיהוי ואיכון מתחת למים.
המחקר מבוסס על המצלמה הראשונית שפותחה לפני מספר שנים על ידי חוקרים מארה"ב ואוסטרליה. מדובר במצלמה המזהה דפוסי קיטוב של גלי אור. המצלמה יכולה לזהות את דפוסי הקיטוב של האור, המשתנים עם כניסת גלי האור למים, ולראות כיצד הם סוטים מכיוון הכניסה או מתפזרים. כעת מתברר שניתן להשתמש בדפוסי קיטוב אור אלו מתחת למים גם כדי להסיק מהו מנח השמש, ובאמצעותו לחשב את מיקום המצלמה עצמה.
טכנולוגיותGPS  אחרות מבוססות על גלי רדיו הנקלטים מלוויינים. אך גלי רדיו אינם עוברים היטב בתיווך ימי. בטכנולוגיית ה-GPS החדשה, המבוססת על מדידת קיטוב אור מזוויות רבות, ניתן להשתמש בחיישנים גם בעומק של חמישים מטר.
התגלית החלה כאשר במהלך צלילות שנעשו במסגרת ניסויי שדה של המצלמה שפותחה התגלה שדפוסי הקיטוב השתנו בהתאם לשעה ביום ולכיוון הצפייה. בעקבות תגלית זו בוצעו מספר ניסויים נוספים במקומות שונים בעולם, בעומקים שונים ובמצבי מזג אוויר משתנים. הממצאים הראו שאכן דפוסי הקיטוב משתנים בהתאם למנח השמש. החוקרים הניחו שהניווט התת-ימי מתקיים בקרב בעלי חיים ימיים גם כשאינם רואים את השמיים, זאת בגלל יכולתם להבחין בקיטוב. 
 בשלב זה טווח הטעות של ה-GPS עדיין גדול. החוקרים מקווים לשפר את ביצועיו של ה-GPS  באמצעות מכשור ואלגוריתם עיבוד מדויקים יותר.
את הטכנולוגיה ניתן יהיה לשלב בעתיד ברובוטים תת-ימיים לשימושים אזרחיים וצבאיים. דמיינו נחיל של מצלמות GoPro, שיכולות לגלות מינים חדשים ולאתר חלקי ספינות. העתיד מתחיל שם.