ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

לעוף כמו ציפור – 521 שנות מחקר ופריצת דרך בחברת פסטו.

לאונרדו דה- וינצ'י התחיל את המסע המרתק לעבר חיקוי תעופת ציפורים ב 1490. בשנת 2011, המהנדסים מחברת פסטו , עשו היסטוריה ושחררו לאוויר את ה-SmartBird, מודל המפענח את תעופת הציפורים, תוצר של תוכנית הלמידה הביונית של החברה (Bionic Learning Network ).
אחד החלומות העתיקים של האדם הוא לעוף כמו ציפור. לא פחות מרתקת אותנו יכולתן המדהימה של הציפורים להמריא, לעוף ולהתמודד עם התנגדות אויר רק באמצעות כוח השרירים. הטבע בגאוניותו הגיע לשילוב של יכולת עילוי מצד אחד והנעה מצד שני על ידי שילוב אופטימלי של מבנה ופונקציה. החיישניים של הציפורים מאפשרים מדידה וויסות תנועה באוויר ברציפות ובאופן אוטונומי כדי לשרוד, לפעמים לאורך אלפי קילומטרים בעונת נדידה אחת.
בחברת פסטו פענחו את תעופת הציפורים. מודל ה SmartBird שפותח בחברה "ממריא", עף ונוחת באופן אוטונומי, ללא מנגנון הנעה נוסף. הכנפיים לא רק נעות מעלה ומטה אלא אף נעות בזויות שונות על ידי מפרקים סיבוביים המאפשרים יעילות רבה מאוד בתעופה. מודל ה- SmartBird הוא מודל אווירודינמי, קל במיוחד ובעל יכולת תעופה מרשימה המחקה את תעופת השחף. ה SmartBird לא רק ממריא עף ונוחת אלא מסוגל בתנאים שונים גם לדאות ולשייט באוויר.

                                             © Festo AG & Co. KG
המחקר שהוביל לפריצת הדרך הטכנולוגית המתבטאת ב SmartBird נשען על מחקר ופיתוח קודם מקבוצת המחקר הביונית של חברת פסטו. ה- AirRay  וה- AirPinguin היוו בסיס ניסויי למהנדסים של פסטו בתהליך המחקר והפיתוח. השימוש בחומרים קלים מאוד בשילוב עם שלד מבני קל ויעיל אפשרו את בניית מודל השחף, בעל היעילות האנרגטית גבוהה.
האפליקציות האפשריות הן רבות ומגוונות. החל משימושים מודיעיניים, סיוע במיפוי אזורים נרחבים וצילום אווירי של אזורי אסון. אך גם למרכיבים שונים במודל, כגון מבנה התנועה היעיל, מכלולי ההנעה והאוטומציה, החומרים, המחברים והמפרקים הרובוטיים שפותחו במהלך הנדסת ה SmartBird יכולות להיות אפליקציות שונות בתחומים רבים.
אם בימים רחוקים היינו אומרים שתמונה שווה אלף מילים. היום, אנו ממליצים בחום לצפות בסרטון הבא, של ה SmartBird - השחף המלאכותי של פסטו בתעופה.

למידע נוסף