ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

ביומימיקרי ברמת המערכת – חברת אינטרפייס

מאת: מאיה גבעון


רוב הדוגמאות לפיתוחים ביומימטיים מתרחשים ברמת המבנה הבודד, ומובילים למוצר או לפתרון מוחשי ספציפי. אולם פיתוח ביומימטי יכול להתבצע ברמת התהליך וברמת מערכת שלמה – וברמות אלה יש פוטנציאל לקפיצת דרך תפיסתית וטכנולוגית גדולה ביותר.
כל המערכות הטבעיות הן מערכות מורכבות (שמרכיביהן הם תת מערכות בפני עצמם), הנמצאות בשיווי משקל דינאמי לאורך זמן בארגון עצמי (ללא "מפקח"). בכולן מתרחשים כל הזמן תהליכי זרימה של חומר, של אנרגיה ושל מידע. ברמת מערכת אקולוגית לא קיימת "פסולת" – משום שמוצר לוואי של אורגניזם אחד יהווה מזון לאחר. האנרגיה מנוצלת באופן אופטימלי, וקיום מין אחד יוצר, לרוב, תנאים המעודדים את קיומם של אורגניזמים נוספים אחרים.
בעולם קיימות דוגמאות מעטות בלבד לפיתוחים ביומימטיים בקנה מידה של מערכות שלמות, אם כי גם מגמה זו נמצאת בעליה. חברת "אינטרפייס" היא דוגמא יוצאת דופן לחברה עסקית פורצת דרך, המטמיעה את עקרונות הקיימות המחמירים לפי תפיסת הארגון The Natural Step בכל תחומי התנהלותה, ומבין הראשונות שהחלה לעשות זאת – כבר מאמצע שנות ה-90. מייסד החברה והמנהל המיתולוגי שלה במשך שנים, ריי אנדרסון המנוח, נחשב כיום למנהיג פורץ דרך ולאיש חזון בתחום הקיימות.
בהובלתו של אנדרסון ובהשראת תפיסת הביומימיקרי, הפך הארגון את עורו ושינה אף את המודל העסקי שלו – ממכירת שטיחים להשכרת שירות חיפויי רצפה. כשחומרי הגלם נשארים בשליטת החברה ולא עוברים ללקוח, ניתן ביתר קלות לשלוט על כלל מחזור החיים של המוצר – מחומרי הגלם, דרך הייצור, השיווק וההפצה – ועד השימוש וסוף מחזור החיים. וזה בדיוק מה שעשתה החברה. השטיחים נמכרים באריחים, בהשראת עלי השלכת – כך שניתן לבודד רק את החלקים במשטח שזקוקים להחלפה או לתיקון ולא את המשטח כולו. 
החברה אוספת את האריחים הפגומים, וממחזרת אותם ביעילות של כמעט 100% על ידי מכונות ייחודיות שפותחו, במיוחד לצורך זה, על ידי החברה. גם מוצרי החברה הותאמו במיוחד לשם כך: פותחו שטיחים (באריחים) מסיבים, שהם מ-100% חומר ממוחזר, הניתן להפרדה ולמיחזור מספר רב של פעמים. כמו כן, פטנט רשום שפותח עם צוות המכון האמריקאי לביומימיקרי (בסיוע ג'נין בניוס עצמה), מאפשר הדבקה של השטיחים לרצפה – ללא דבק (כן כן, בהשראת רגלי הלטאה!).
בכך שילבה אינטרפייס ביומימיקרי הן ברמת המבנה והן ברמת המערכת – בשאיפתה "לסגור את המעגל" של מוצריה, למזער את צריכת חומרי הגלם ואת השפעתה השלילית על הסביבה. החברה שואפת לא רק "לצמצם את הנזק" – אלא גם לעשות טוב, והיא מובילה חזון שאפתני, אותו היא מעדכנת בעקביות.
מקרה מבחן שפורסם לאחרונה מתאר את מסעה של החברה לחדשנות דרך ביומימיקרי וקיימות. 
תאור מקרה חברת אינטרפייס