ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

זה מה יש ו ... חוש מספר שש

מאת: שמעון בוגן

לחולי סכרת ומחלות מטבוליות שונות, הערכה שגויה של רמת הפחממות למשל, יכולה להפוך יום שיגרתי ליום שמסתיים בחדר מיון. בחברת Consumer Physics, Inc מפתחים חיישן להרכב מזון וחומרים שונים, בהשראת דג הפסים הצבעוני.

דג הפסים הצבעוני המרהיב ביופיו Striped Kribensis (Pelvicachromis taeniatus) חי ומשגשג בנהרות מערב אפריקה, בעיקר בניגריה ובקמרון. הגידול של בני מינו באקווריומים ביתיים קל ונפוץ.
Pelvicachromis taeniatus
סביבתם הטבעית של דגים אלה היא במים רדודים, עכורים ואפלוליים. בתנאים גרועים כאלה שום דג טורף לא מצויד ולא יכול למצוא את מזונו בדרכים הרגילות והמוכרות - לא לפי מראה, לא לפי קול, לא לפי ריח (כמו כרישים), לא בתנועה, לא בהגברת אור כוכבים  (כמו טורפים ליליים), לא בחישת חום (כמו נחשים מסוימים) וגם לא במזל (כמו תרנגולת עיוורת). תכונה ייחודית שהתפתחה אצל דגים מסוימים אלה במהלך האבולוציה מבדלת אותם משאר המתחרים על מקורות המזון, מצד אחד, ומרחיקה אותם מסביבה ומסכנה  של טורפים אחרים, מצד שני.  
המדע של האור הנראה והלא נראה לעיניים אנושיות מלמד, שבזמן שהעכירות הגבוהה במים חוסמת את רוב האור הנראה ע"י שבירה והסטה של הקרינה לכל הכיוונים, הקרניים האדומות והאינפרה-אדומות עוברות בקו ישר ללא עיוותים. לכן הניחו חוקרים באוניברסיטה של בון, גרמניה, שיש לחפש אצל הדג שלנו אברי חישה לחום. אחרי שלא מצאו כאלה גילו להפתעתם שעיניו מצוידות בתאי חישה לקרינת הביניים שבין האדום הנראה לעין לבין האינפרה-אדום המוקרן מגופים חמים, ומוחו ערוך לעבד את האותות המתקבלים ולנתח אותם. לקרינה זו קוראים תחום תת-אדום-קרוב (NIR Near Infra Red,).
בהחזרת אור בתחום ה NIR יש לכל חומר אורגאני מופע ספקטראלי ייחודי משלו, מעין טביעת אצבע. הדפוס הכולל (pattern) של קרינה כזו מאוסף חומרים אורגניים שונים הוא איחוד כל המופעים הפרטיים. כלומר, כל מרכיב כימי תורם לספקטרום הכולל לפי חלקו היחסי בתערובת.
המאכל האהוב ביותר על הדג המיוחד והמופלא הזה הוא חסילונים של מים מתוקים. בתנאי הסביבה הגרועים ביותר הוא "רואה", מזהה ומאתר את הטרף האהוב עליו כמקבץ מוגדר ומועדף של חלבונים, שומנים וסוכרים, על סמך קרני ה NIR המוחזרים ממנו. כמובן שבשיטה זו הדג מסוגל "לראות" את כל סביבת החי והצומח שבקרבתו, ובוחר בספקטרום המוטבע במוחו כטעים ביותר. 
הצוות הישראלי של חברת Consumer Physics, Inc מהרצליה, לוקח את היכולת המולדת הזו ומביא אותה למרחק ולגובה ללא תקדים. היזמים, המפתחים והמהנדסים רואים בחזונם את כל אחד מאיתנו מצויד ב SCiO, מכשיר חישה מיניאטורי בתחום המדובר, כשאת עצבי הראייה של הדג מחליפה תקשורת סלולרית לשם הולכה של אותות, ואת המוח מחליף מחשוב בענן לשם עיבוד המידע וניתוחו.
                                                
המכשיר יאפשר לנו "לראות" את התוכן ואת הרכב המזון והתכשירים שאנו מעוניינים לצרוך לבריאותנו ולהנאתנו. נוכל לקבל תוך שניות את כל המידע הנחוץ לגבי ההרכב – ריכוז פחמימות, תכולת חלבונים, רמת שומנים. נוכל לקבל החלטות לגבי טריות ובשלות, לגבי דמיון למוצרים שאנו מכירים, לגבי התאמה להצהרות היצרן והתאמה לציפיות שלנו.
שנאמר "אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו" (פרקי אבות) – ניתן אפילו לזהות השוואתית זן, מוצא גיאוגרפי, וגיל של יין.
בניגוד לדג החביב מדובר במערכת לומדת מיידית, אבולוציה שנמדדת בשניות במקום במיליוני שנים, שבסיס המידע שלה ומבחר המוצרים שהיא מכסה ילך ויתרחב עם כל שימוש נוסף. בכל רגע ניתן "ללמד" את המכשיר לחוש ולנתח חומרים נוספים מלבד מזון, כגון: תרופות, קוסמטיקה, צמחים, קרקע, פלסטיק, דלקים ושמנים ועוד.