ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

משיני הדיונון לשיקום רקמות

מאת: דפנה חיים-לנגפורד

הדיונון הינו טורף ימי מרתק, לו מערכות מופלאות שונות. בנוסף לכך שלדיונון שלוש לבבות, מערכת עצבים מפותחת ביותר ומערכת ראיה מרשימה, הדיונון צד על ידי קריעת בשר הטרף על ידי זרועות הציד המפותחות שלו.

התמונה באדיבות Ciar
 Ali Miserez וצוות חוקרים מסינגפור הצליחו לפצח את מבנה שיני הדיונון, שהן בעלות חוזק רב אך גם בעלות גמישות מרשימה. לדעת החוקרים חיקוי של חומר זה יוכל לשמש ביישומים שונים, מהעולם הרפואי ועד לאריזות ידידותיות לסביבה.

זרועות הציד של הדיונון מצוידות במאות כוסות שאיבה לאורכן. כל כוס שאיבה מתפקדת כטבעת שיניים חדות כסכין, העוזרות לטורף רב עוצמה זה לאחוז בטרף ולהכניעו. במחקר שפורסם בכתב העת המדעי ACS Nano, מדווחים החוקרים שהחלבון שמרכיב את השיניים האלה יכול לשמש כבסיס לחומר חזק אך בעל יכולת חישול, שביום מן הימים יוכל לשמש בניתוחי שיקום, לאריזות ידידותיות לסביבה וליישומים רבים נוספים.

Ali Miserez ועמיתיו מסבירים כיצד גילו במחקרם הקודם ששיניו החדות והקשיחות של הדיונון מורכבות מחלבון בלבד. תגלית זאת מבדילה את שיני הדיונון מפולימרים טבעיים רבים ומרקמות קשות כמו עצמות, אשר מורכבות מחלבונים בשילוב מינרלים שונים וחומרים נוספים ליצירת דרגת הקושי הדרושה. עד כה הצליח הצוות לפענח את הקוד הגנטי של אחד החלבונים, ומצא שלחלבון המסוים הזה יש יכולת קיפול לצורות שונות.  

במחקרם החדש, נמצאו עוד 37 חלבונים משני מיני דיונונים. הצוות קבע את המאפיינים של החלבונים, כולל את דרך יצירת המבנה. מסתבר שגם לקורי העכביש, הידועים ברמת החוזק שלהם, מבנה דומה. 

בדומה לקורי העכביש, גם לחיקוי חלבוני שיני הדיונון קיימות אפליקציות בתחומים רבים ומגוונים, ויתכן שיהיה אפילו פשוט יותר ליצר אותם בשיטות מעבדתיות, מאשר את קורי העכביש. החוקרים מאמינים שהחומר המבוסס על שיני הדיונון יכול לשמש ליישומים רפואיים כגידים מלאכותיים, כמבנה עזר לגדילת עצמות וכן למוצרים ידידותיים לסביבה בתחומים שונים, כמו אריזות שישמשו תחליף למוצרים דומים, המיוצרים כיום על בסיס של דלקים פוסיליים.