ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

תופסים כיוון


מאת: יעל הלפמן כהן

ידוע כי בקבוקי מים מפלסטיק מהווים מקור ניכר לזיהום סביבתי. האם ניתן לעצבם מחדש כך שיתבזבז פחות חומר בתהליך יצורם ? 
חברת Unicer, הבעלים של המותג Vitalis, מותג מים ידוע בפורטוגל, התמודדה עם אתגר זה.
הפתרון הראשוני שעלה הוא לחזק את הבקבוק בתומכות אופקיות, שיאפשרו הפחתה כללית של חומר, אך עיצוב זה הוא בעל מראה תעשייתי בעוד שהחברה פונה לשוק דינאמי, ספורטיבי וצעיר, והיה חשוב לה לשמר מראה מודרני ולא תעשייתי. על מנת לחפש פתרון אחר פנתה החברה, למעבדת החדשנות Logoplaste בבקשה לסייע בפיתוח בקבוק מים חדשני. הגדרת האתגר כללה עיצוב מחדש של הבקבוק כך שיהיה הבקבוק הקל ביותר בשוק, בעל השפעה סביבתית מופחתת, אך מותאם לקו המוצרים הנוכחי ולמיצוב המודרני של החברה. 

מעבדת החדשנות Logoplaste אימצה את מתודולוגיית הביומימיקרי לפתרון האתגר, ופנתה לחפש פתרונות בטבע. אחד הפתרונות שזוהו כמעניינים, בעקבות המחקר המקיף שהחברה בצעה, הוא עקרון הצמיחה הספירלית של סיבים בעץ ממשפחת המחטיים מסוג (Pinus albicaulis Engelm) , המקנים חוזק לעץ.
מבנה סלילי הוא אחד המבנים החוזרים בטבע, והוא מזוהה כמבנה המייצר חוזק. עורקי הדם שלנו למשל עשויים מקולגן בעל מבנה סלילי, המקנה חוזק לעורק כנגד לחץ הדם הזורם. גם מבנה ספירלי הוא מבנה חוזר בטבע המזוהה עם הפחתת עומסים. בהתבסס על מודל צמיחה ספירלי תוכנן מחדש גוף הבקבוק, כך שיכלול מבנה סלילי בעל זווית נטייה משתנה לפי החוזק האופקי והאנכי הדרוש במשטח עקמומי מסוים. חוזק זה מאפשר הפחתה כללית של חומר. סימולציות הראו כי המבנה החדש יותר יעיל בהפחתת המשקל מהמבנה המסורתי, וחיזקו כיוון פיתוח זה. התוצר הוא בקבוק הפלסטיק הקל ביותר בשוק כיום, המשמר את חוזק המיכל. סך החומר גלם המשמש לייצור בקבוק זה ירד ב- 7%. 

    תרשים באדיבות: Thomas Petrig. תמונות התרשים באדיבות Logoplaste

בנוסף, העיצוב החדשני מספק מראה מודרני ורענן ועוזר לשמור על נתח השוק של החברה. המותג מיוצא כיום לאירופה, אפריקה צפון ודרום אמריקה וממלא תפקיד חשוב במיצוב של חברת Unicer כחברה חדשנית ובמימוש אסטרטגיית הקיימות שלה.