ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

טבע של מבנה - תערוכה

מאת: יעל הלפמן כהן

תערוכת צילומים ייחודית ממבט ביומימטי מציגה מבנים בטבע ומבנים אדריכליים שנבנו בהשראתם. התערוכה מבוססת על עבודת הדוקטורט של יעל הלפמן כהן.
החודש נפתחה במוזיאון המדע ע"ש בלומפילד בירושלים תערוכת צילומים מרהיבים של מבנים חוזרים בטבע ומבנים אדריכליים שפותחו בהשראתם, כחלק מאירועי פסטיבל אביב – כאן בונים במוזיאון. .
דארסי תומפסון (D'arcy Thompson) , ביולוג ומתמטיקאי שחקר בסוף המאה ה-19 דפוסים מורפולוגיים בטבע,  ציין כי צורות ומבנים ביולוגיים משקפים עקרונות פיסיקליים ומתמטיים. ואכן, מספר מבנים וצורות חוזרים בטבע בצורה זהה או דומה במקומות שונים, במערכות שונות ובקנה מידה שונה. המבנים והצורות האלה נותנים פתרונות יעילים לתפקודים שלהם ומהווים מקור השראה למתכננים ולמעצבים.     
תערוכת הצילומים, מבוססת על עבודת הדוקטורט של ד"ר הלפמן כהן, שעסקה בזיהוי מבנים וצורות החוזרים בטבע ואת התפקודים (פונקציות) הבסיסיים הקשורים אליהם. תבניות חוזרות אלה של קשר מבנה-פונקציה, הם הבסיס לשפה המבנית של הטבע, ולשיטת התכנון הביומימטית החדשה שפותחה בעבודת הדוקטורט, שיטת התכן הביומימטית המבנית. על המבנים האלה ועל השיטה תוכלו לקרוא בהרחבה באתר: www.findstructure.org


התערוכה כוללת שמונה מבנים בסיסיים ולצדם יישומים ביומימטיים בענף האדריכלות והבנייה.
כך, למשל, מבנה של אסימטריה חומרית המצוי בקשקשי האצטרובל מוצג לצד הפביליון היגרוסקין, שתוכנן ע"י אקים מגנס, הבנוי מעץ לביד הרגיש ומגיב למים, ומתפקד כמעטפת  "עור" המגיבה באופן אוטונומי, נסגרת ונפתחת, על פי שינויים בלחות הסביבה.
מבנה של שכבות צולבות המצוי, למשל, בצמח המים Giant Lily, ומקנה חוזק מכאני, לצד מבנה דומה בגג הזכוכית של טירת הקריסטל  בלונדון, שתוכנן ע"י האדריכל ג'וזף פקסטון, הטירה נהרסה ב- 1936.
מבנים גליליים המצויים למשל בגזעי עצים ובגבעולי צמחים, המקנים חוזק מכאני מפני עומסים סביבתיים, לצד הכנסייה 'סגרדה פמילייה' של גאודי, הנתמכת ע"י שישה עמודים המזכירים גזעי עץ.
למידע נוסף אודות התערוכה: