ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

מארס שושנת הים לטיפול במחלות אוטואימוניות

מאת: דפנה חיים-לנגפורד

חוקרים בודקים אם ארס המופרש על ידי שושנת ים, וארס של נחשים ועכבישים שונים, יכול לשמש כטיפול במחלות אוטואימוניות כמו טרשת נפוצה ופסוריאזיס.
ארס של בעלי חיים מורכב מחלבונים ומפפטידים, שעברו התאמה, במהלך מיליוני שנות אבולוציה, להרוג או לשתק טורפים פוטנציאלים, או לשתק טרף קרוב. הארס, בדרך כלל, מועבר באמצעות זיזים, קוצים, ניבים וכדומה, ופועל על בעלי החיים בדרכים שונות כמו מניעת קרישת דם, חסימת תעלות יוניות במערכת העצבים ועוד. פעולת חלבוני הארס מתאפשרת הודות ליכולתם להתחמק ממערכות ההגנה של הגוף.
הספציפיות והעוצמה הגבוהה של הארס של בעלי חיים שונים הופכים אותו למושא מחקר ולפיתוח תרופות ליישומים שונים. לפני 30 שנה, אישר ה FDA (רשות המזון והתרופות האמריקאית) לראשונה תרופה מבוססת ארס ליתר לחץ דם, ה-Capten, תרופה המחקה את מבנה הארס של צפעון גומה, וכן פותחו מספר תרופות מבוססות ארס למחלות לב, לשיכוך כאבים ועוד.

במחקרים שנערכו על שושנת הים מהשונית בקריביים, נמצא כי שושנת הים משתמשת בארס לצייד שרימפסים ושאר מיני מזון. הארס של שושנת הים הינו מעכב תעלות אשלגן מסוג .Kv1.3 - מסתבר שתעלות אלה נמצאות בתאי חיסון מסוג T יוצרי דלקת במחלות אוטואימוניות, ועיכובן מונע את יצירת הדלקת האוטואימונית.
באדיבות http://www.practicalfishkeeping.co.uk/content.php?sid=5237
בחברת הביוטכנולוגיה Kineta שבסיאטל, החליטו לבדוק את אפקטיביות הארס של שושנת הים לטיפול במחלות אוטואימוניות, והשיגו תוצאות מבטיחות בניסוי פאזה ראשונה בבני אדם. Dalazatide, התרופה שבפיתוח, המחקה את הארס שמפרישה שושנת הים, מדכאת רק את תאי הדם הלבנים הגורמים למחלות אוטואימוניות, ללא השפעה על שאר מערכת החיסון. כפי שכתבנו בעבר, מחלות אוטואימוניות הן מחלות בהן מערכת החיסון מזהה בטעות חלבונים עצמוניים כפולש זר, ומתקיפה אותם. קיימות כ-80 מחלות אוטואימוניות. המחלות יכולות לפגוע באיבר מטרה אחד כמו העיניים בדלקת הענביה (Uveitis), מחלות הפוגעות במספר מערכות כמו הכליות, המוח, העור, במחלת הזאבת (Lupus), המעי במחלת הקרוהן, המפרקים בדלקת המפרקים השיגרונתית ומערכת העצבים במחלת הטרשת הנפוצה. הטיפול במחלות אלה מבוסס על דיכוי פעילות מערכת החיסון כך שהיא לא תגרום לדלקת אוטואימונית. דיכוי מערכת החיסון חושף את החולה לזיהומים ולמחלות שונות, ועלול לגרום לתופעות לוואי ולסיבוכים קשים.
לפי ה-National Institute of Health, מחלות אוטואימוניות הן מחלות חשוכות מרפא, הפוגעות בכ-23.5 מיליון אמריקאים, בעיקר נשים.
במחקר פאזה ראשונה טופלו 24 חולים בפסוריאזיס. הם קיבלו את התרופה בהזרקה פעמיים בשבוע במשך ארבעה שבועות, ותוצאות ראשוניות הראו הטבה במצב המחלה.