ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

מהפכה בעולם הכירורגיה, על קוצו של...דורבן

חברת AngioTech פיתחה חוט כירוגי ייחודי בהשראת קוצי הדורבן. החוט המורכב ממבנה בעל קוצים זעירים הפוכים לכיוון התפר, מאפשר חלוקת מתח לכל אורך התפר ולכן גורם פחות טראומה לרקמה.
יש המאמינים כי דברים טובים באים בייסורים, המקרה של ההמצאה הרפואית המהפכנית הבאה בהחלט מחדד את האמירה הזו. דקירה מקוץ של דורבן כואבת. הוצאת קוץ של דורבן כואבת אף יותר. לא רק בגלל גודלו וחודו של הקוץ, אלא ובעיקר כתוצאה ממבנה ייחודי של קוץ הדורבן, מבנה הקיים במערכות נוספות בטבע, שבו לאורך הקוץ קיימים קוצים מזעריים נוספים– אבל, בכיוון ההפוך. למעשה, נסיון לשלוף קוץ של דורבן מהרקמה המותקפת גורם לכל אותם קוצים מזעריים "הפוכים" להיתקע ברקמה בדרכם החוצה ולגרום כאב נוסף.
                                                         התמונה באדיבות NPS
מדענים בחברת אנגיוטק, במקום להאשים את הדורבן באכזריות יתר לקורבנותיו, פיתחו בהשראת קוצי הדורבן חוט כירורגי מהפכני. החוט, ששמו כשם מקור ההשראה שלו QuillTM, מיועד לתפירת רקמות בעומקים שונים לאחר ניתוח. החוט, המורכב ממבנה בעל קוצים זעירים הפוכים לכיוון התפר, מאפשר חלוקת מתח לכל אורך התפר ולכן גורם פחות טראומה לרקמה. בנוסף, החוט מאפשר למנתח להימנע מאותו שלב מייגע  וגוזל זמן של קשירת קצה החוט להבטחת התפר. כל הנדרש בסיום התפירה הוא גזירת קצה החוט. עד להמצאה זו היה צורך בשימור החוט בצד אחד במהלך התפירה ויצירת קשרים מספר לאורך הרקמה כדי לפזר בצורה יותר אחידה את המתח. כל זאת בטל ברגע שמשתמשים בחוט כירורגי בהשראת קוץ הדורבן.

                               התמונות באדיבות חברת Angiotech Pharmaceuticals, Inc