ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

ביומימיקרי בישראל: דבק ביולוגי המחקה את המנגנונים הביולוגיים של הגוף

מאת: יעל הלפמן כהן

חברת לייפבונד (Life-Bond) הישראלית מפתחת דבק ביולוגי המחקה ומשפר את עיקרון הפעולה של מנגנון הפיברין האחראי על קרישת הדם בגוף.
דבק ביולוגי לשימושים כירורגיים הוא אתגר טכנולוגי לא פשוט. הדבקים שפותחו עד כה לוקים בבעיות רבות, החל מיכולת הידבקות מוגבלת וכלה ברעילות לרקמה. קבוצות מחקר וחברות רבות מנסות לפתור את הבעיה, חלקן באמצעות המתודה הביומימטית: חברה אחת מנסה לחקות את הדבקת האצות בים, אחרת את הדבקת הצדפים ויש גם חברה שמחקה את המנגנון שברגלי השממית.
בחברת לייפבונד בחרו להתמקד בחיקוי המנגנון הביוכימי הטבעי של גוף האדם - דבק הפיברין. הדבק הביולוגי הטבעי בו משתמש הגוף מורכב מחלבון הפיברין, אשר עובר צילוב אנזימטי בהפיכתו לדבק. הגוף מתקן פצע על-ידי היווצרות רשת של פיברין. בזמן פציעה משופעלת מערכת ביולוגית של אנזימים המסתיימת בקרישת הפיברין במקום הפצע שבכלי הדם ליצירת חסימה מכאנית המכונה "קריש דם". לצערנו, מנגנון זה יעיל אך ורק לעצירת דימומים קלים, במקרה של דימום קשה, המנגנון הטבעי אינו מספיק.

בחברת לייפבונד חיפשו פיתרון, דבק שדומה בעיקרון הפעולה למנגנון הפיברין אבל יעיל יותר ממנו. הם הצליחו לחקות את הטבע ואפילו לשפר את הקיים. במעבדות החברה פיתחו דבק ביולוגי המורכב מחלבון ג'לטין המופק מחזיר ואנזים מיקרוביאלי (אנזים ממקור חיידקי). כבר כעשר שנים משתמשים באנזים זה לצלב חלבונים בתעשיית המזון, להפקת מיני מזונות מעובדים כמו נקניקיות, בשר דמוי סרטן וכו'. מדעני לייפבונד הבינו שטכנולוגיה זו, בשינויים כאלו ואחרים יכולה להחליף את הפיברין, וכך נוצר הדבק הביולוגי של החברה הנקרא LifeSeal, חומר שבשפעולו מקנה יכולת הדבקה כרשת הפיברין ללא צורך בהפקת פיברין מדם אדם כפי שנעשה כיום. המוצר עדיין לא אושר לשימוש, אך יתחרה בשוק בדבק פיברין אנושי הנמכר כיום, דבק זה מופק מדם של בני אדם בתהליך ארוך ומורכב. להבדיל ממנו, הדבק של לייפבונד פשוט וזול לייצור, מדביק חזק יותר ונשאר זמן ממושך יותר בגוף, תוך שמירה על תכונות מכאניות אופטימאליות של גמישות והדבקה.

לאתר החברה