ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

עיצוב בהשראת הטבע

מאת: לירון דן

המעצבת הניו-זילנדית רבקה אסקיט מקבלת השראתה משורשי Te-Atiawa (שבט מאורי המכונה Iwi ) ומהתבוננות בצורות ובתהליכים טבעיים. היא עושה שימוש בחומרים ברי קיימא באיכות גבוהה. כל זאת תוך מזעור הפסולת, הפרדה בין החומרים השונים על מנת שיהיה קל להחליפם ולמחזרם, חשיבה על הורדת נפח המוצר ואריזתו החכמה לצרכי הובלה, ועם זאת העיצוב של אסקיט צורני, ומחקה מבנה טבעי מסוים. התשוקה לשימור הטבע והסביבה מובילה את העשייה שלה, הכוללת שילוב בין שיטות עיצוב מסורתיות ועכשוויות.
אסקיט, אשר עיצוביה מאופיינים בקווים ממבנים טבעיים, פיתחה קולקציית גופי תאורה המכונה "נקטר", המורכבים מחיבור יבש בין צורות משושים על גבי קונסטרוקציית מתכת פשוטה, אשר יוצרים יחד את מבנה הכוורת המוכר, הידוע בקלות משקלו ובכוחו הקונסטרוקטיבי. מעבר למראה האסתטי שמעניקה צורת הכוורת, היא מתפרקת לצורת משושים ונארזת שטוחה, ובכך מפחיתה את נפח ההובלה (מצורף סרטון). גופי התאורה עשויים בד פוליאסטר מלובד (אשר כ-92% ממנו ממוחזר) קל משקל, עמיד בפני קרינת השמש ובפני רקבון. הבד אינו קריע, אינו פולט חומרים רעילים, אינו אלרגני והוא כביס.

תמונה באדיבות רבקה אסקיט

מוצר נוסף שעיצבה אסקיט הוא גוף תאורה המחקה את המבנה האורגני המורכב של צדפת ה-Nautilus. המבנה מאפשר את כיווצו של  המוצר לצרכי הגנה (הרצועות נכנסות אחת בתוך השנייה) ואת הפחתת נפח ההובלה. המוצר עשוי רצועות עץ אורן אוסטרלי בעובי של 1.5 מ"מ, פלדה קפיצית, מחברי פלסטיק ונורה חסכנית בחשמל. המעצבת בוחנת את כל פרטי החומרים ותהליך הייצור- החל מהקפדה על מקור העצים - מיערות מנוהלים בעלי תקינה, דרך עיבודו של העץ- חיתוך לייזר, המאפשר את מיזעור הפסולת, ועד לאריזתו- גוף התאורה מגיע ארוז במצב שטוח, על מנת שיהיה קל לשינוע וללא נפח מיותר. בתום חייו, ניתן המוצר לפירוק לחלקיו למטרת מחזור.

תמונה שמאלית באדיבות רבקה אסקיט


כל אחד ממוצריה של אסקיט ניחנים בחשיבה מחזורית. החל ממקור חומר הגלם, דרך ייצורו, שינועו, פירוקו ומיחזורו, וכאן בא לידי ביטוי היבט נוסף של הראייה הביומימטית אשר מניעה את עשייתה.

הצילומים באדיבות המעצבת www.rebeccaasquith.com