ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

ג'וקים - מכל מלמדי השכלתי (לא לבעלי לב חלש)

מאת: דפנה חיים-לנגפורד

חוקרי חרקים בעולם יאמרו לכל קטני האמונה, ולאלו שעושים עכשיו פרצוף מבוהל או נגעל (...), שהיצורים האלה נמצאים בעולם ולא השתנו הרבה כבר למעלה מ-250 מיליון שנה. התיקנים הם מסדרת התיקנאים וקיימים בכדור הארץ כ-3,500 מינים שונים שלהם. כאוכלי כל (נושכים ולועסים), הסתגלו התיקנים לסביבת האדם, ובהתאם לכך תפוצתם הרחבה.
פרט לעובדה שהם מתקיימים בכל מקום כמעט, ידוע כי הם מסוגלים לשרוד כשבוע בלי מזון. תכונה מעניינת נוספת שתרמה לכושר השרידות הגבוה של התיקן היא יכולתו לזהות איום ולברוח במהירות שיכולה להגיע, במקרה של התיקן האמריקאי, לכ- 5.4 קמ"ש (מקביל לריצה אנושית של 330 קמ"ש במדידה של מרחקי גוף). התיקן ימשיך לרוץ עד שיקבל מהסביבה סיגנל שהוא נמצא בתנאי חושך.
אחת התכונות שעוררו סקרנות רבה בקרב זואולוגים מאוניברסיטת ברקלי היא יכולתם של התיקנים להידחק לחריצים קטנטנים תוך כדי תנועה מהירה ולהמשיך בתנועתם כשהם "מעוכים" לחצי מגובהם. לדעת החוקרים, תכונה זו יכולה להיות בעלת חשיבות עליונה ברובוטים המיועדים למבצעי חילוץ והצלה באזורי אסון.
יכולתם של המקקים להמשיך לרוץ בתנאי "מעיכה" מתאפשרת על ידי כוונון מחדש של הגפיים שלהם לכיוון הנגדי תוך שהם שורדים כוח גדול, פי 900 ממשקל גופם, ללא פגיעות.
בהשראת תכונות אלה פיתחו חוקרים מאוניברסיטת ברקלי רובוט ניתן למעיכה. בשעת מעיכה, זרועות הרובוט פונות כלפי חוץ בדומה למנגנון שנמצא אצל התיקנים. הרובוט נקרא CRAM (Compressible Robot with Articulated Mechanisms) ומעבר ליכולתו לנוע במהירות ולהמשיך לנוע כמו התיקן גם בחריצים שאפשרו רק את מחצית גובהו, הרובוט צופה בפלסטיק גמיש אך קשה, שידמה את השלד החיצוני של התיקן, המאפשר לו את אותה תכונה מופלאה של הידחקות למקומות קטנים תוך כדי תנועה.