ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

חומר הגנה דביק של אילנית החלב

מאת: גיל וויזן

למינים רבים של דו-חיים יש מנגנוני הגנה הנסמכים על הפרשות חומרים דרך העור. רוב החומרים האלה מכילים רעלנים חזקים המיועדים לנטרל טורף אפשרי, אך קבוצה אחת של צפרדעי עצים זכתה לתשומת לב מיוחדת בעקבות הפרשות ההגנה שלה: אילנית החלב.
למין זה של דו-חיים  הפרשה עורית סמיכה ודביקה במיוחד, הנצמדת לתוקף ומבודדת אותו, ובמקביל מאפשרת לצפרדע להימלט. גיל וויזן, אנטומולוג מוסמך מאוניברסיטת תל אביב, פגש באילנית ממין זה בזמן שסיקר מיני חרקים ועכבישנים ביערות הגשם של האמזונס במזרח אקוודור.
התמונה באדיבות גיל וויזן
 "הוזעקתי באישון לילה לחדרי המקלחות בתחנת המחקר" סיפר גיל, "שם גיליתי אילנית גדולה מהמין Trachycephalus venulosus  מחבקת את אחד מראשי המקלחת. אמנם לא הכרתי את המין הזה, אבל החלטתי להסירה ולשחררה באזור סמוך. זו הייתה טעות מרה. תוך שניות ידי מלאו עיסה לבנה דביקה, סמיכה כמו דבק נגרים". אילניות החלב מתגוננות מטורפים על ידי הפרשה מהירה של חומרים דרך עור הגב. להפתעתו של החוקר, הניסיונות לשטוף את החומר במים רק החמירו את המצב. "ההפרשה הדביקה הזאת אינה מסיסה במים, ואף הופכת לצמיגית יותר ככל שמנסים להסירה. המעניין הוא, שבמגע עם עור האילנית החיכוך של החומר הוא מינימלי, עובדה שמאפשרת לאילנית להחליק מאחיזתו של הטורף ולנתר לחופשי". וויזן מדווח שבילה שעות בניסיון להסיר את החומר מידיו על ידי קרצוף וגרוד.
אילניות חלב מוכרות בעיקר בתור חיות מחמד בזכות מזגן הנוח וצבעיהן העזים. עם זאת, כאשר הן מרגישות מאוימות הן לא מהססות להשתמש בנשק שלהן - חומרים כימיים. ההרכב הכימי של ההגנה העורית אינו ידוע במלואו, אך ייתכן שיש לו פוטנציאל ליישום רפואי או בתעשייה. לחומרים אלה אופי בסיסי (אלקאלי) ומספר מרכיבים רעילים, אך אין עדויות לכך שהם מסוכנים לאדם. התכונות הפיסיקליות של ההגנה העורית מעניינים עקב היותם בלתי מסיסים במים, ובזכות כושר ההצמדות הסלקטיבי והאלסטיות שלהם במגע עם חומרים מסוימים מחד, ומאידך מכושר הדחייה שלהם כלפי חומרים אחרים. ייתכן שבעתיד ייעשה שימוש בחומרים סינתטיים המבוססים על תכונות ההגנה העורית של אילנית החלב.