ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

מולים (צדפות) להצלת עוברים

מאת: דפנה חיים לנגפורד

באוניברסיטת ברקלי, שוקדים בימים אלו על פיתוח דבק רפואי חדש, הפעם בהשראת הצדפה, לשימוש בניתוחי עוברים.

בתמיכת ה NIH ובשיתוף פעולה עם Michael Harrison מנתח ילדים מ UCSF, מפתח המהנדס Messersmith מאוניברסיטת ברקלי דבק המחקה את ה"סופר-דבק" התת מימי המופרש מהצדפה.

בעולם הכירורגי, ניתוחים בעוברים, המיועדים לתיקון מומים מולדים לפני הלידה, נחשבים חדשים יחסית. היום, 35 שנה אחרי הניתוח המוצלח הראשון שבוצע בעובר, יחד עם שיפורים באבחון ופיתוח כלי ניתוח ייעודיים, יש יותר ויותר סוגים של ניתוחים בעוברים וכן מספר הניתוחים המתבצעים מדי שנה גדל. במהלך הזמן, שיטות הניתוח עברו גם הן שינוי מניתוחים יחסית פולשניים לניתוחים זעיר פולשניים ופרוצדורות לפרוסקופיות.

בין הניתוחים היותר נפוצים בעוברים, הם ניתוחי הפרדת חבל תבור בין תאומים זהים, פתיחת חסימות שתן מסכנות כליה, תיקון פגמים בריאות ועד. בכל אלו, יש צורך לחתוך את שק העובר על מנת להגיע לאיבר הדורש את ההתערבות הכירורגית.

למרות ההתקדמות בשיטות והכלים, אחד הסיכונים המשמעותיים בפרוצדורות אלו, הוא קרע בשק העובר שיכול להוביל לדליפה של מי שפיר ולידה מוקדמת ומסכנת חיים.  

פיתוח דבק יעיל לשימוש במהלך ניתוחים בתוך הגוף (סביבה רטובה) הוא אתגר הנדסי משמעותי, בעיקר כאשר הדגשים התכנוניים העיקריים הם האפקטיביות של הדבק, הבטיחות שלו (מבחינת רעילות) והצורך בתאימות ביולוגית.

בחיפוש אחר דבק העונה על הדרישות הללו, פנו החוקרים לצדפה המייצרת דבק ביולוגי המותאם לסביבה רטובה. הצדפה משחררת קורי דבק מבלוטה ייעודית לצורך היאחזות בסלע. קורי הדבק הם למעשה חלבונים שבמגע עם מים הופכים לדבק חזק ביותר המאפשרים את ההיאחזות של הצדפה בסלע גם בתנאי ים קשים וסוערים. אחת מחומצות האמינו העיקריות בדבק הצדפה היא ה L-Dopa, חומצה אמינית לא מאוד נפוצה באדם הידועה בעיקר בזכות תפקידה במערכת העצבים המרכזית וכן, כתרופה לפרקינסון. החוקרים שילבו את ה L-dopa בדבק הרפואי שפיתחו בהשראת הצדפה ליצירת פולימר חזק ויעיל בסביבה מימית.
 

מעודדים מתוצאות ראשוניות חיוביות בהדבקת רקמת שק עובר אנושית מחוץ לגוף (ex-vivo) וכן בניתוחי עובר בארנבות, החוקרים מאמינים שדבק בהשראת הצדפה יהיה בטוח יותר לשימוש ויצמצם את הדליפות משק העובר. בנוסף באמצעות שימוש בדבק טרם החיתוך ויצירת ממשק בטוח לעבודת המנתח, הם מעריכים שהם יצמצמו משמעותית את רמת הסיבוכים בניתוחי עוברים.