ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

זנב או חצי זנב?

מאת: יעל הלפמן כהן

 זנבו של סוסון הים יכול להתכווץ למחצית מעוביו מבלי שיתרחש נזק קבוע לחוליות השדרה של הסוסון. חוקרים מקווים להשתמש במבנה דומה ליישומים ביומימטיים שונים.

מהנדסים באוניברסיטת קליפורניה, סן דייגו, חיפשו מבנה טבעי חזק, נוקשה, קל וגמיש, כמודל לזרוע רובוטית. בתחילת המחקר בחנו שריון של בע"ח שונים, לרבות ארמדילו, תנין וקשקשי דגים. בהמשך התמקדו בזנבו של סוסון הים.

זנבו של סוסון הים מצטיין במבנה גמיש וחזק וביכולות תפיסה. הזנב מאפשר עגינה / אחיזה באלמוגים או באצות, שמסייעת לסוסון הים להתחבא מטורפים כמו צבי ים, סרטנים, וציפורים. הזנב גמיש לצורך התפיסה, אך גם חזק לצורך הגנה על האיברים הפנימיים של סוסון הים כמו חוליות השדרה. עד כה לא נחקר זנב סוסון הים כשריון.

במהלך המחקר נבחנה תגובת הזנב של סוסון הים לפעולות שונות, כגון הפעלת לחץ מזוויות שונות. נמצא שהזנב יכול להתכווץ עד 50% מעוביו המקורי בלי שיתרחש נזק בלתי הפיך לחוליות השדרה. גמישות הזנב קשורה למבנה שלו. הזנב של סוסון הים מורכב מ- 4 לוחות של עצמות המקיפות את חוליות השדרה, ויכולות לגלוש זו על זו. העצמות יכולות לנוע בתנועה יחסית, זו על גבי זו, או בתנועה סיבובית, כך שהזנב יכול להתכופף ולהסתובב.

בסרטון מצורף הסבר והמחשה של מבנה הזנב
 

בשלב הבא מתכננים החוקרים לייצר לוחיות עצם מלאכותיות בהדפסה תלת ממדית, ולצרף להן פולימרים שיתפקדו כשרירים. המטרה הסופית – פיתוח זרוע רובוטית גמישה שתהיה שילוב של רובוט קשה ורך, ותוכל לתפוס אובייקטים בצורות ובגדלים שונים. זרוע ביומימטית זו תוכל לשמש במגוון יישומים כמו: מכשור רפואי, חקירה תת ימית או גילוי פצצות.

למידע נוסף