ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

האור שבקצה המאורה

מאת: זיו כהני

בפעם הבאה שתראו מאורה שיוצאת ממנה חולדה, במקום לצעוק או לברוח..., תתחילו לחשוב על טכנולוגיה חדשה!

חוקרים ממכון WYSS – המכון להנדסה בהשראת הביולוגיה שאוניברסיטת הארוורד - פיתחו בהשראת החולדה, דג סטינגריי זעיר, שהוא חצי חיה וחצי מכונה. הדג מורכב מתאי שריר מהונדסים גנטית של חולדה. תאי השריר הם אלו שלמעשה מאפשרים לכנפים של הדג לנוע בתגובה להבזקים של אור. החוקרים הצליחו להנחות את הייצור המלאכותי לעבור מסלול מכשולים תחת המים באמצעות הבזקי אור בלבד.

החוקרים הרכיבו את הייצור המלאכותי משלד, הטעון זהב טבעי, וכיסו אותו בשכבה גמישה של פולימר, שעליו הדפיסו 200,000 תאי לב של חולדה הנקראים cardiomyocytes (תאי שריר היוצרים את ההתכווצות/התרפות שריר הלב). כל תא הונדס גנטית כדי שיהיה בעל יכולת להגיב לאור. החוקרים "כיוונו" את התאים להתכווץ בתגובה להבזקים של אור וע"י כך, הייצור הניף את הכנפיים.

                                  
                              תמונה מאת Michelle Hedstrom, cc 2.0

בסה"כ בגודל של סמטימטר וקצת, הייצור המהונדס עבר בהצלחה מסלול מכשולים מתחת למים תוך הנחייה של הבזקי אור. החוקרים דיווחו שאלומת האור הצליחה לייצר פעילות, הכוללת מהירות, מרחק ותזוזה, תוך שמירה על עמידות ויציבות, ברמה גבוהה יותר ממערכות ביו-היברידית אחרות.
נחמד ככל שיהיה להניע ייצור בתוך מסלול מכשולים, סיבת המחקר האמיתית משמעותית יותר,הנדסת רקמות, המאפשרת לשלוט בפעילות תאי הלב, כמו במקרה של המחקר הזה, ויכולה להוביל לשיפורים ביצירת לב מלאכותי.

בנוסף, חשובה היכולת לפתח יצורים מלאכותיים חכמים יותר, שלמעשה סוללים את הדרך לקוגניציה סינטתית. כלומר, ייצור מלאכותי, כל כך זעיר, הוא למעשה פתיחת דלת לעתיד מטורף.

מקור