ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

ביומימיקרי- מבט עדכני על התפתחות התחום

מאת: דפנה חיים לנגפורד

מחקר שנערך באוניברסיטת שפילד בבריטניה חקר את השפעת תחום הביומימטיקה על עולם ההנדסה, באמצעות סקירת מאגרי נתונים שונים. מהמחקר עולה כי התחום צמח בשני העשורים האחרונים מכ - 100 מאמרים בשנה, בשנות התשעים של המאה שעברה, לכמה אלפים בשנים האחרונות.

תחום הביומימטיקה הינו מעבר של מידע ממערכות ביולוגיות למערכות הנדסיות, תוך מינוף מיליוני שנות התפתחות והתאמה של מערכות טבעיות באמצעות ברירה טבעית. שימוש בידע ביולוגי הוביל לפיתוחים חדשניים ופורצי דרך בתחומים רבים, מרובוטיקה ואלגוריתמיקה ועד הנדסת חומרים וארכיטקטורה. יש להדגיש, כי ביומימטיקה אינה חיקוי של המודל הביולוגי כי אם חיקוי הפונקציה הביולוגית והמרתה לפונקציה הנדסית.
בשנים האחרונות אנו עדים לפיתוחן של טכנולוגיות ביומימטיות פורצות דרך, שאת השפעתן על החברה והכלכלה נראה בשנים הקרובות. קרנות מימון בינלאומיות שונות מתחילות לפעול בתחום ולקדם אותו (גם בארץ, חרתה קרן קסניה ון-ליר על דגלה את ההחלטה להשקיע בטכנולוגיות ביומימטיות).
מטרתו של המחקר הנדון ליצור מאגר מידע, שיאפשר הבנה סטטיסטית של התפתחות תחום הביומימטיקה. המחקר נותן מענה לארבע שאלות, תוך שימוש במאגרי נתונים של פרסומים מדעיים בתחומי ההנדסה ובתחומים נוספים: (1) היכן ניתן למצוא פרסומים בתחום הביומימטי,   (2) באיזו מהירות התחום גדל (3) באיזו נושאים התחום מטפל ו - (4) האם קיימות קבוצות מחקר בתחום.
על מנת לבנות מאגר נתונים גדול ואיכותי ככל הניתן, בחנו החוקרים את הופעת המושג ביומימטיקה בצורות שונות בכתבי עת ובכנסים הנדסיים. שיטת מחקר זו לא כוללת מחקרים שהמונח ביומימטיקה ונגזרותיו לא הופיעו בהם.
מניתוח הנתונים עולה:
 (1) מתוך כ- 18,000 עבודות שפורסמו בתקופת המחקר, כ -11,000 פורסמו בכתבי עת והשאר בפרסומים של כנסים. ב- 1,925 כתבי ועת ו- 1,545 כנסים היה לפחות אזכור אחד לתחום. כתבי העת המובילים במספר פרסומים בתחום הם: Biomaterials, Bioinspiration and Biomimetics ו-Journal of biomedical materials research 
(2) עוד נמצא מניתוח הנתונים כי בעשור האחרון, כל שנתיים - שלוש שנים מכפיל עצמו מספר הפרסומים בתחום, והתחום כולו נמצא בצמיחה מהירה בכל הנוגע לפרסומים בכתבי עת וכנסים.
(3) התחומים הנפוצים ביותר בקרב 18,000 המאמרים שנכללו במחקר הם רובוטיקה, בקרה וחומרים.
(4) בשנים האחרונות מתגבשות קבוצות עבודה בינלאומיות בתחומי המחקר המובילים, ואפשר לראות ניצנים לקהילה מדעית ספציפית לתחום.

מאחר שלא כלולים במחקר מאמרים שלא כללו את המונח ביומימטיקה ואת נגזרותיו, על אף חשיבות המחקר להבנת התפתחות הדיסיפלינה, התמונה העולה ממנו בשלב זה חלקית בלבד.

מגמת ההתפתחות המתוארת במאמר זה באה לידי ביטוי גם בהתפתחות התחום בישראל. הענין האקדמי והעסקי בתחום בא לידי ביטוי בכנסים אקדמיים, בהקמת חממה ביומימטית ובפיתוח תוכניות לימוד וקורסים, דוגמת הקורס שעתיד להיפתח באפריל 2013.

קישור למאמר