ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

'מיזוג לביש'

מאת דפנה חיים לנגפורד.

מדענים מאוניברסיטת קולומביה שבארה"ב פיתחו בד בעל יכולות צינון בהשראת עש הירח המדגסקרי המרהיב (Comet Moth).

לזחל טוואי המשי מתחרה חדש בכל הנוגע לייצור סיבי משי מרעננים ומבריקים – עש הירח המדגסקרי. סיבי המשי הנטווים על ידי העש המדגסקרי הם בעלי נראות 'חיה' יותר יחסית לזחל טוואי המשי, ואף נותנים תחושת צינון נעימה במגעם עם העור. במאמר שפורסם לאחרונה, מתואר פיתוח סיבים מלאכותיים המחקים את תחושת הקירור ואת התכונות האופטיות של סיבי המשי שמייצר העש המדגסקרי.
המהנדסים העומדים מאחורי הפיתוח מדווחים כי סיבי המשי של העש הם בעלי ננו-מבנה חד-ממדי ייחודי. מבנה זה מנדף חום במקביל ליכולתו להעביר אותות אור ותמונה.
מוביל המחקר של אוניברסיטת קולומביה, פרופסור Nanfang Yu, טוען שסיבי המשי של העש הם הטובים ביותר בטבע מבחינת הגנה מקרני השמש. הסיבים מעבירים אותות אור מקצה לקצה ואפילו תמונות אור מקצה סיב אחד למשנהו. לטענת פרופסור Yu, חומר המחקה סיבים אלו יכול לשמש ביישומים ביו-רפואיים ליצירת חומרים מתכלים, שלא יגרמו לתגובת דחייה בגוף האדם.
בעוד זחל טוואי המשי טווה סיבים שהם גליליים בצורתם, הסיבים הנטווים על ידי העש המדגסקרי נראים מתכתיים, והם מרוצפים לאורכם במספר רב של חללי אוויר מזעריים. חללי אוויר אלו מתפקדים כמראות, שמחזירות כ-70% מהאור הפוגע בהן. כדי להגיע לרמת החזר אור כשל סיב משי מדגסקרי אחד,.יש צורך בלפחות עשר שכבות של טקסטיל. בנוסף, מסתבר שסיב המשי המדגסקרי מחזיר גם אור בתחום האינפרה-אדום – כ-50% מאור השמש.


                                                   התמונה באדיבות Bernard Dupont
תכונות אלו מאפשרות לסיבים לחסום את אור השמש. היכולת להחזיר אור שמש ביעילות כה גבוהה נובעת משרשרת בועיות האוויר לאורך הסיב. בועיות האוויר מפזרות את האור באופן הנראה שהוא מכוון ביעילות לאורכו של הסיב. עוד טוענים החוקרים, כי הדרך שבה סיבי המשי המדגסקרי מעבירים אור שונה מהדרך שבה סיבים אופטיים תת-מימיים עושים זאת.
בהשראת סיב המשי המדגסקרי, פרופסור Yu וציוותו יצרו סיבים סינתטיים שצפיפות הבועיות שלהם יכול להחזיר עד 93% מאור השמש. הם עבדו עם שני חומרי מוצא שונים – אחד ביולוגי מתכלה והשני פולימר סינתטי.
לטענת החוקרים, הסיבים החדשים יכולים לאפשר ייצור של טקסטיל לביגוד, דק מאוד, אך לא נהיה שקוף בעת הזעה. בנוסף, הסיבים החדשים מאפשרים ייצור של בדים שלא רק מחזירים את אור השמש, אלא מאפשרים נידוף של זיעה ומעבר אוויר בין גוף האדם לסביבה, ליצירת חוויית מיזוג מושלמת.

מקור הידיעה