ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

גיליון מרץ 2011

לקוראנו הנאמנים,

ידיעון מרץ יוקדש כולו לכנס הבינלאומי בנושא ביומימיקרי ותעשיה שהתקיים בברלין במהלך החודש (Biomimetics International Industrial Convention 2011) על ידי BIOKON. יו"ר ארגון הביומימיקרי הישראלי, השתתפה בכנס מרתק זה, במהלכו ראיינה מספר ממציאים ביומימטים וקדמה את שיתוף הפעולה בין ארגון הביומימיקרי הישראלי לבין הזרוע הבינלאומית של BIOKON.

בכנס בלטו בהעדרם חוקרים ומרצים מיפן שבעקבות אסון הטבע נמנע מהם להגיע לכנס – אנו תקווה כי העם היפני ישקם את ארצו במהרה.

הכנס התמקד בשישה תחומים ביומימטים שונים: אוטומציה, מבנים, ביו-רפואה, הנדסה כימית, רובוטיקה וארכיטקטורה.

בכנס ניתנו הרצאות אורח מטעם מובילי התחום בעולם. פרופ' ברטלוט (Barthlott), ממציא אפקט הלוטוס סיפר על האפקט החדש אותו הוא מתכוון למסחר בקרוב, פרופ' Full נתן הרצאה מרתקת על רובוטיקה בהשראת מנגנוני הליכה של חרקים, פרופ' מאטק (Mattheck) הציג בצבעוניות רבה את מחקרו פורץ הדרך במכניקה של מבנים בטבע והישומים האפשריים שלהם וחוקרים רבים הציגו את מחקרם היישומי בתחומים שונים ומגוונים.

כל אחת מההרצאות בכנס הועברה על ידי שניים: חוקר התופעה הביולוגית, המבנה או התהליך ונציג מהתעשיה שהסתייע בתובנות המחקריות לפיתוח האפליקציה הביומימטית ומסחורה. שתי נקודות מבט אלו חידדו את ההצלחה הרבה של BIOKON ביצירת גשר בין התעשיה לאקדמיה ויצירת מובילות גרמנית בתחום הביומימיקרי.

בגיליון זה נסקור את פריצת הדרך בתחום קורי העכביש, פריצת דרך לה חיכינו שנים רבות, נתאר את פועלה המרתק של חברת פסטו (Festo) בתחום הביומימיקרי, את הפתרון הסביבתי של פרופ' Mirtsch למבנה המקנה חוזק, ואת הפרויקט המרתק החדש של פרופ' ברטלוט - הפעם בנושא תעבורה ימית.

באיחולי חג חרות שמח!
קריאה מהנה,
צוות ארגון הביומימיקרי הישראלי