ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

מה בין הצב למכונת הכביסה?

המבנה המאפיין את שריון הצב מאפשר צמצום משקל החומר מבלי לפגוע בחוזקו. מבנה זה המיושם בתעשיית הרכב תורם להפחתת משקל הרכב ולהגדלת יעילותו האנרגטית.

אם היינו סוחבים את הבית שלנו על הגב כל היום, כנראה היינו, כמו הצב, מחפשים את המבנה האולטימטיבי שמצד אחד ישמור עלינו מפני טורפים, אבנים מתדרדרות וכדומה ומצד שני לא יהיה כבד מדי. פרופ' Mirtsch אשר הגה את הרעיון של חומר חזק וקל לפני מספר עשורים הצליח להביא את היישום של החומר לשימוש בתעשיות שונות.

למעשה, הרעיון הראשוני למבנה החומר לא הגיע מהצב אלא מתוצאות בלתי צפויות שהתקבלו במהלך עבודת הדוקטורט שלו. פרופ' Mirtsch גילה שבהפעלת לחץ על מבנה גלילי, חרף מאמציו לחזק את המבנה מבפנים, הגליל מתעוות כך שנוצרים כעין משושים הדומים לשריון הצב.

חקר המבנה הנוצר, הוביל להבנה שהמבנה, הבא לידי ביטוי במקומות שונים בטבע, מאפשר את העלאת חוזקו של החומר ללא הוספת משקל או שינוי עובי החומר. כדי להפוך את התובנה הביומימטית למוצרים בשוק, מספר לנו פרופ' Mirtsch שנדרשה לו סבלנות של צב....

התמונה באדיבות Aaron Logan

המבנה הייחודי שפותח מאפשר צמצום משקל של כ- 20% מבלי לפגוע בתכונות החוזק של החומר. פרופ' Mirtsch פעל לפיתוח תהליכים שיאפשרו התאמת המבנה החדשני לתעשיית הרכב הגרמנית. תעשיית הרכב, כפי שגילה במהרה הינה תעשיה מאוד שמרנית עם תקינה מחמירה. עזרה הגיעה מכיוון בלתי צפוי - ההקשחה בתקנים הסביבתיים דחפה יותר ויותר חברות מתחום הרכב לחפש מודלים לחומרים חזקים אך קלים לשיפור היעילות האנרגטית של כלי הרכב. רכיבים בכלי הרכב המבוססים על המבנה החדשני ניתן למצוא באגזוזי מכוניות, בתומך הגב של מכונית הדיימלר וכן בתוף של מכונות הכביסה של חברת מילר.


התמונה באדיבות חברת Dr. Mirtsch
 בימים אלו החברה עובדת בשיתוף פעולה עם יצרניות המכונות החקלאיות הגדולות לצמצום המשקל והעלאת היעילות האנרגטית.