ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

אפקט הסלביניה

בהמשך לידיעה מגליון מאי על אפקט הסלבינה, פגשנו בכנס את פרופ' ברטלוט אבי "אפקט הלוטוס" ו"אפקט הסלביניה" אשר הביא מחידושיו בכנס זה. מתסבר, שאותה תכונה "סופר-הידרופובית" (דוחה מיים בצורה קיצונית) שתוארה לראשונה על-ידי פרופ' ברטלוט, קיימת במבנים נוספים בטבע ובעלת פונקציונליות שונה לאורגניזם שונים. "העכביש הדייג" למשל, מצליח לשחות במים במסע הדייג שלו ולהשאר יבש מתחת לפני המים בהתבסס על שכבת הגנה סופר הידרופובית המצפה אותו. אותה תכונה סופר הידרופובית קיימת גם בשרך המים מסוג סלביניה (Salvinia). שרך זה באמצעות מבנה ייחודי המאופיין בשערות אלסטיות בעלות מרווח כולא אויר ושכבה שעוונית דוחת מים, מצליח ליצור שכבת אויר יבשה - בתוך המים.

שרך המים Salvinia
התמונה באדיבות Forest & Kim Starr
חברת אפקט הלוטוס של פרופ' ברטלוט שמה לה למטרה למסחר את הידע הגלום אפקט הסלביניה "Salvina EffectTM".

אחת האפליקציות הראשונות שנבחנה והראתה תוצאות מעודדות היא ציפוי לספינות. על-פי פרופ' ברטלוט, 70% מהאנרגיה בתעבורה ימית מבוזבז בהתמודדות עם החיכוך של הספינה. על פי התיאוריה, שכבת אויר סביב בסיס כלי השייט תוביל להורדת החיכוך ולהעלאת היעילות האנרגטית של התעבורה הימית.

המודל נבחן על ספינה בגודל בינוני ונמצא כמסייע בהורדת 10% מהחיכוך. עתה נשאר לבדוק האם במעבר לספינות גדולות נשמר יחס הורדת החיכוך ב- 10%. הורדת החיכוך של כלי תחבורה ימיים ב- 10% תוביל להעלאת הניצולת האנרגטית ולטענת פרופ' ברטלוט, המשמעות היא הורדת תצרוכת הדלק העולמית בכ- 1%!

אפקט הלוטוס מוגדר כאחת מ-12 ההמצאות המרתקות של גרמניה בחמישים השנים האחרונות והוביל לכ- 200 המצאות שונותומוצרים שונים כמו צבע לבתים, ציפוי לגלגלים ואפילו בדים שמתנקים מעצמם. האם ל"אפקט הסלבינה" עתיד דומה?