ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

רובוט אתלט במרחק קפיצה

מאת: יעל הלפמן כהן

לאחרונה הוצג רובוט ביומימטי חדשני בועידה הבינלאומית לרובוטים דמויי אדם. רובוט אתלט זה מחקה את דרך ההילוך של הרגל האנושית ומדגים ביצועיים משופרים על פני רובוטים דמויי אדם אחרים.

רובוטיקה היא אחד התחומים בהם ניתן לראות פיתוחים ביומימטים רבים. לאחרונה הוצג רובוט ביומימטי חדשני בועידה הבינלאומית לרובוטים דמויי אדם. רובוט זה פותח באוניברסיטת טוקיו.

הרובוט החדשני מחקה את מבנה הרגל האנושית המורכבת מזוג שרירים. בניגוד לרובוטים דמויי אדם אחרים המניעים את המפרקים על-ידי מנועים, הרובוט האתלט משתמש במנוע אויר המחקה את פעולת ההתכווצות של השרירים האנושיים ומקנה לרגל טווח תנועה הדומה לטווח התנועה של רגל אנושית. בנוסף, רובוטים דמויי אדם אחרים מבוססים על שליטה ישירה בתנועה והם מחשבים את המנח המדויק לכל תנועה באמצעות תוכנה ללא התייחסות לפרמטרים מהסביבה. התוצאה היא חוסר יעילות יחסית לתנועה האנושית. לעומתם, הרובוט האתלט מבוסס על קלט מהסביבה. רגלי הרובוט האתלט מצוידות בחיישנים המזהים את המגע ברצפה.

בקישור מצורף סרטון של הרובוט האתלט המדגים קפיצה בשתי רגליים, ריצה ונפילה. הנפילה של הרובוט מוסברת על-ידי מהירות העיבוד של הקלט בחיישנים. הרובוט האתלט מסוגל להישאר במצב יציב של הליכה רק מספר צעדים ואז הקלט מהקרקע אובד והוא נופל.

הגרסה האחרונה מזכירה אף אדם אמיתי, אוסקר פוסטוריוס. אוסקר פוסטריוס הוא רץ קטוע איברים המשתמש באיברים מלאכותיים העשויים מסיבי פחמן. כניסתו למשחקים האולימפיים לא אושרה בגלל חשש שהאיברים המלאכותיים נותנים לו יתרון על פני אצנים אחרים.

רובוט ביומימטי חדש זה, המזכיר סרטי מדע בדיוני, מדגים שהעתיד בתחום הרובוטיקה נמצא במרחק קפיצה.

מקור הידיעה