ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

לך אל הנמלה עצל – למד דרכיה ונהג....


בעקבות האסון הנורא שהתרחש בהוואי ומצוקת השינוע שנגרמה מרעידת האדמה, המעצב בריין לי (Bryan Lee), כחלק מעבודת גמר, עיצב מכונית ייעודית להתמודדות באזורי אסון. מקור ההשראה והחיקוי למכונית הוא לא אחר מאשר תנועת נמלים.

באסונות טבע כרעידות אדמה, התפרצויות געשיות או שריפות, אחד הגורמים הקריטיים להצלת חיי אדם היא מהירות התגובה ומהירות ההגעה לאזור הפגוע. בהרבה מהמקרים, בעקבות האסון, נחסמים נתיבי תנועה ויש צורך בכלי תחבורה בעלי עבירות גבוהה.
מחקרו של לי החל בראיונות עם חיילים מכוחות חילוץ לגבי צרכי השינוע ותנאי העבודה באזורים מוכי אסון, אך סרט דוקומנטרי על תנועת נמלים שנתקל בו במקרה, נתן בסופו של דבר את ההשראה לעיצוב רכב השטח לאיזורי אסון. לאחר צפיה בנמלים, זה נראה כפתרון ההגיוני ביותר. נמלים מעבירות אספקה מנקודה אחת לשניה במשקל העולה בהרבה על משקל גופן ובתנאי שטח שונים.


התמונה באדיבות Luke Elstad תחת רשיון GNU

ואכן, לי עיצב רכב שטח הנע על ששה גלגלים ומסוגל לשנע פי 10-15 ממשקלו. רכב השטח, A.N.T=Aid Necessities Transporter פועל כמשאית אספקה, שהופך ליחידת מגורים באמצעות הרחבת מבני הצד.

כל גלגל מחובר באופן ישיר ליחידת ההפעלה – מופעל ומופסק בנפרד משאר הגלגלים – מנגנון התורם ליכולת העבירות הגבוהה של כלי הרכב בתנאי שטח שונים ומשתנים המאפיינים איזורים מוכי אסון.

אומנם הפיתוח של לי עדיין בשלב הקונספט, אך התפתחות טכנולוגית תאפשר לפתחו הלכה למעשה בעתיד. לי זכה בפרס ויקטוריה לתחבורה אודות לעיצובו זה והוא עובד היום בחברת פורד האוסטרלית.
מקור הידיעה