ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

להבי טורבינות בהשראת הלוויתן

מאת: יעל הלפמן כהן

להב חדשני לטורבינה תת ימית הממירה זרימת גאות ושפל לחשמל הוצג לאחרונה ע"י האקדמיה הימית האמריקאית. להב זו פותח בהשראת מבנה הסנפירים של הלוויתן הגבנוני.

הלוויתן הגבנוני (whale Humpback) משתייך למשפחת לוויתני הענק וידוע כיונק ימי גדול שאורכו יכול להגיע ל- 15 מטר ומשקלו ל- 27 טון. למרות גודלו, הלווייתן שוחה בקלילות במים. מסתבר שהבליטות על קצה סנפירו יוצרות נתיבי תנועה למים סביב הסנפיר ומונעות היווצרות מערבולות. עובדה מעניינת זו כבר שימשה מקור השראה ומודל לחיקוי לפיתוח של להבים לטורבינות רוח על-ידי חברת Whalepower האמריקאית. לאחרונה הציגה האקדמיה הימית האמריקאית United States Naval Academy)) פיתוח ביומימטי נוסף בהשראת סנפירים אלו: להב חדשני לטורבינה תת ימית הממירה זרימת גאות ושפל לחשמל.



במאמץ לפיתוח מקורות אנרגיה חליפיים פותחה גם טכנולוגיה המבוססת על טורבינות תת ימיות המנצלות את מחזור הגאות והשפל בו הים עולה ויורד במחזוריות קבועה. בעיה מרכזית בטכנולוגיה זו היא הקושי לייצר אנרגיה מזרמי גאות ושפל הנעים במהירות נמוכה.

האקדמיה הימית האמריקאית תכננה להב חדשני בעל פוטנציאל לשפר את ביצועי הטורבינה הימית על ידי הוספת בליטות לקצה המוביל של הלהב, בדומה לבליטות הנמצאות על סנפיר הלוויתן. להבים חדשים אלו יעילים יותר בהפקת אנרגיה מזרימת גאות ושפל במהירויות נמוכה. מאידך הלהבים לא פוגעים בביצועים של הפקת האנרגיה במהירויות הגבוהות ולא מוסיפים מורכבות מכאנית למערכת.

יישומים של מחקר זה יכולים לכלול פיתוח של טורבינות ימיות בעלות ביצועים טובים גם במהירויות נמוכות של זרימת גאות ושפל ועל כן בעלות כדאיות כלכלית גבוהה יותר.

מקור הידיעה