ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

ביומימיקרי בישראל: סידן בעל יכולת ספיגה גבוהה בהשראת הסרטנים

מאת: יעל הלפמן כהן

חברת אמורפיקל הישראלית חקרה את תהליך הסתגלות הסרטנים לסביבה מימית דלת סידן ומצאה שבתגובה למחסור בסידן פיתחו הסרטנים מאגרי סידן זמינים המופקים ביעילות ונספגים בקלות בגוף הסרטן לאחר פירוקם. בימים אלו עובדת החברה על פיתוח תוסף תזונה של סידן בעל יכולת ספיגה גבוהה במיוחד בגוף האדם, המבוסס על מבנה המאגרים שזוהו בסרטנים.

אמורפיקל הוקמה בשנת 2004 על-ידי פרופ' אמיר שגיא, חוקר באוניברסיטת בן גוריון בנגב ומר יוסי בן, חקלאי המגדל סרטני מים מתוקים בחוות גידול ייחודית במושב באר צופר שבערבה.

מר בן הבחין שלסרטנים שהוא מגדל יש הצטברות סידן בגופם וכי הם מחדשים את שלד גופם באופן מחזורי. התופעה המעניינת גרמה למר יוסי בן לחבור לפרופ' שגיא על מנת לחקור את תהליך הפקת הסידן על ידי הסרטנים. במחקר ניסו להבין כיצד הסרטנים מסתגלים לסביבה מימית דלת סידן. נמצא שסרטנים אלו, שניחנו בשלד קשיח המורכב מכיטין, חלבונים ומכמויות גדולות של סידן, פיתחו מאגרים זמניים הקרויים "גסטרוליטים" בהם ניתן לאגור כמויות גדולות של סידן לזמנים בהם יש צורך מידי כמו לדוגמא בשלב הקשחת שלד חדש. מאגרי סידן אלו הם כל כך גדולים שהם יכולים להגיע עד ל-4% ממשקלו הכולל של הסרטן !
היה ניתן לצפות שתהליך הפקת הסידן חזרה ממאגרי סידן כל כך גדולים יהיה תהליך ממושך ו"יקר" מבחינה אנרגטית, אך סרטנים אלו פיתחו שיטה מהירה ויעילה לפירוק וספיגת הסידן מחדש וזאת באמצעות עיכול קיבתי. מאגרי סידן אלו נמצאים משני צידי קיר הקיבה, ברגע שהסרטן זקוק לסידן קורסים מאגרים אלו לקיבה, מתעכלים ובתוך ימים בודדים כל כמויות הסידן הגדולות הללו נספגות דרך המעי חזרה לגוף ולשלד.
כדי להצליח לספוג דרך מערכת העיכול כמויות כל כך גדולות של סידן פיתח הסרטן מנגנון נוסף. בעזרת חלבונים ייחודיים מצליח הסרטן לאגור את הסידן בגסטרוליטים בצורת מלח סידן נדיר הקרוי קלציום קרבונט אמורפי (ACC). פולימורפ נדיר ולא מגובש זה של המלח הגבישי הנפוץ פחמת הסידן (קלציום קרבונט) כמעט ולא מצוי בטבע בגלל אי יציבותו. אך ברגע שצלח תהליך ייצובו, מתאפיין מלח זה בתכונות כימיות ופיזיקאליות ייחודיות שמאפשרות זמינות ביולוגית ויכולת ספיגה גבוהות מאד של הסידן לעומת מקורות סידן אחרים.
חברת אמורפיקל חקרה בעיקר את החלבונים העיקריים בגסטרוליט ואת תפקידם ביצירת ה-ACC. לבסוף הצליחה לפתח טכנולוגיה סינטטית המתבססת על חומצות אמינו ייחודיות אשר מרכיבות חלקים גדולים ברצפי החלבונים של הסרטן, האחראים על ייצוב ה-ACC.

אמורפיקל מפתחת כעת תוסף תזונה המבוסס על שילוב ה- ACC הסינטטי כמקור סידן איכותי לבני אדם הזקוקים להשלמת סידן כחלק מטיפול תרופתי או מניעתי של מחלות מטבוליזם של העצם כגון אוסטיאופורוזיס. מחקרים הראו כי זמינות הסידן מ-ACC עבור העצם גבוהה בכ-40% על פני מקורות הסידן הנמצאים בשימוש החולים כיום. תוסף הסידן הייחודי הזה צפוי להגיע לשווקים בשנת 2011. חברת אמורפיקל מנוהלת על ידי צוות עתיר ניסיון בדמותם של מנכ"ל החברה מר' אילן לויטה וסמנכ"ל המחקר והתפעול ד"ר אסף שכטר.
למידע נוסף באתר החברה