ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

אורגניזם החודש: חיים ומוות ביד הלשון של... צבי המים המתוקים

מאת: מאיה גבעון
כולנו מכירים את תפקידה החיוני של הלשון בעת האכילה ולשם חישת טעם. רובנו גם מכירים את מנגנון ההזעה הלשוני (הלחתה) המשמש יונקים כדוגמת כלבים לוויסות טמפרטורת גופם. לאחרונה התגלה שימוש חדש ומפתיע ללשון: נשימה.

חוקרים מאוניברסיטת וינה שבאוסטריה גילו לתהדמתם כי צבי מים מתוקים מהמין Common musk turtle (Sternotherus odoratus )*  מצוידים בתאים מתמחים על גבי לשונם, המאפשרים להם לקלוט חמצן ישירות מהמים. תכונה ייחודית זו מקנה לצבים יכולת לשהות חודשים רצופים מתחת לפני המים.

התכונה המסקרנת התגלתה במקרה, בשעה שהחוקרים בחנו את הרגלי ההזנה של הצב, שהתקשה במיוחד באכילה על פני היבשה והעדיף ללעוס את מזונו תחת פני המים. בחינה של לשון הצב תחת מיקרוסקופ חשפה מבנה ייחודי הכולל פטמיות (papillae) מוארכות המסוגלות לקלוט חמצן מהסביבה המימית.
יש לציין כי היכולת לקלוט חמצן ישירות מהמים באמצעות תאים מתמחים מוכרת באורגניזמים שונים כגון צמחי מים וכמובן בדגים, אולם זו הפעם הראשונה שהמנגנון מתגלה על גבי הלשון. הצבים, המעניקים משמעות חדשה לפתגם "חיים ומוות ביד הלשון" עדיין אינם מהווים מקור השראה לחידושים טכנולוגיים. אתם מוזמנים להתחיל לחשוב על רעיונות!
* לא קיים שם מקביל בעברית למין זה, ולכן הושאר השם במקור. מ.ג.
לקריאה נוספת