ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

אל תסתכל ברירית תולעת הים – אלא במה שיש בה

ייצור סיבים מלאכותיים, ידידותיים לסביבה, הוא אתגר העומד בפני תעשיית האריגים. יתכן שדווקא ברירית תולעת הים ולא בקורי העכביש, תמצא התשובה.

תעשיית ייצור האריגים הינה אחת התעשיות הגדולות בעולם. ייצור אריגים סינטטיים מהווה שני שלישים משוק האריגים. אריגים סינטטים מיוצרים מחומרי גלם על בסיס נפט – אשר הופכים יקרים יותר ומהווים מקור משמעותי לזיהום בתהליך ייצורם. כחלק מהמאמץ למצוא תחליף ידידותי לסביבה כמקור לייצור אריגים סינטטיים, חקרו בשלושת העשורים האחרונים את קורי העכביש. קורי העכביש נתפסו כמודל נותן השראה לייצור סיבי חלבון בעלי ביצועים גבוהים וידידותיים לסביבה. עד לכתיבת שורות אלו, לא צלחו הניסיונות לייצור קורי עכביש מלאכותיים.
בחיפוש אחר מקורות השראה ביומימטיים נוספים, חקרו פאדג' ועמיתיו מאוניברסיטאת בריטיש קולומביה וגולף שבקנדה את מבנה הרירית של תולעת הים (Hagfish). תולעת הים מפרישה רירית למטרות סימון טריטוריה ולהגנה מפני טורפים פוטנציאלים. סיבי הרירית הופכים לחומר דמוי ג'לטין ודביק במגע עם מים. ייתכן כי סיבי החלבון של הרירית הינם מודל ביומימטי עדיף על קורי העכביש (אותה רירית היא זו שזיכתה את תולעת הים בתואר "הייצור הימי הדוחה ביותר" על ידי אנשי המקצוע בתחום...).

בהתבסס על העובדה שחלבוני הרירית בעלי תצורה דומה לזו של קורי העכביש כשהם מתוחים, מחקר זה משער כי תהליך יצור הרירית יאפשר ייצור סיבים ברי השוואה לקורי העכביש בתכונות המכניות. במחקר זה ניתן לראות שסיבי הרירית חזקים וקשיחים במידה יוצאת דופן. עוד נמצא כי תהליכים משלימים לתהליך הייצור כגון ייבוש, יצירת קשרים מצליבים וחישול, משפרים משמעותית את היציבות ארוכת הטווח של סיבים אלו. על פי תוצאות מחקר זה יש לנסות ולחקות את סיבי החלבון של תולעת הים על מנת לייצר אריגים ידידותיים יותר לסביבה.
לתאור המחקר