ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

עיניים רובוטיות

מסתבר כי תא עצב בודד של חרק, מסוגל לבצע חישובים מסובכים כדי לנחות נכון גם תוך כדי תנועה. היכולת של חרקים, בעלי מוח בגודל ראש סיכה בלבד, לנחיתה מושלמת על עלה פרח מסקרנת ביותר.

נחיתה מדויקת תוך כדי תנועה מתאפשרת אודות לחישובים מסובכים שבדרך כלל מבוצעים על ידי אלגוריתמיקה מתוחכמת בתעופה מלאכותית, או על ידי מערכת עיצבית מורכבת בתעופת בעלי חיים.
במוח החרק המעופף יש תאים שכל תפקידם ביצוע אנליזות חישוביות בתנועה. שנים היה ידוע שחרקים יכולים להעריך כיוון של עצמים שונים, אך עד למחקר של פרופ' או'קרול מאוניברסיטת אדלייד שבאוסטרליה, לא היה ברור כיצד חרקים מחשבים מהירות. מסתבר, שחרקים מחשבים מבני תאורה שונים בטבע כמו בוקר ערפילי, או יום שימשי ומוחם מסתגל בהתאם. מכניזם זה, מאפשר לחרק המעופף לבדל עצם זז מתפאורה טבעית קבועה. כמו כן, ממחקר זה נלמד כי תא עצב בודד מסוגל לבצע פעולות מורכבות ביותר.

התמונה באדיבות  Richard Giddins
המחקר התמקד על האופן בו מוח החרק מתרגם מידע ממערכת הראיה שלו, מערכת המהווה 30% ממסת גופו. לימוד אופני החישוב של עצבי החרקים המעופפים תאפשר פיתוח ראיה מלאכותית בתנועה. צוות המחקר משתף פעולה עם התעשיה לפתח עין מלאכותית ברובוטים, המחקה את מנגנון הראיה של החרקים.
למידע נוסף